Chez Monica et Guus Chambre d'Hôte en gites in de Bourgogne Veuvrailles

zondag 12 april 2015

Oude spulletjes

Dat krijg je als ouder zussen kleiner gaan wonen, dan moeten er zolders en schuren worden opgeruimd.

Zo had zus José in haar atelier, bestemd voor stillevens voor haar schilder-cursisten onder andere 
dit zand-zeep-soda rekje staan. Helemaal de kleur en uit de zelfde tijd als al het groene 
emaille spul dat wij van Guus zijn moeder hier in Frankrijk hebben staan. 
Ik liet dit eerder hier  al eens zien
  
En deze schitterende treef werd haar ook overbodig.
Nu is het wel de kunst om hier een goede onderschotel voor te vinden, 
maar och, voor de sier is hij ook wel leuk.
Gerry kwam met dit leuke 70-tigjarige naaidoosje aanzetten, maar de inhoud bevatte 
ook heel veel spulletjes van ruim voor die tijd.
Na de inhoud in een leuk mandje te hebben gedaan is het doosje zelf aan kleinzoon 
Teun gegeven zodat het als viskoffertje dienst kan doen.




Ook Ank ging naar een service-flat en was nog in het bezit van dit haardstoeltje, vroeger van ons thuis.
Stond naast zo'n half ronde zwarte kachel met van die mica ruitjes.



Toen ik het bij mij had neergezet kreeg ik van die leuke opmerkingen:
"Hé ma, hebben ze de poten onder je stoel vandaan gezaagd?" 
en wat dacht je van deze "Je bedoelt zeker voor IN de haard?"
ha ha, ze roepen maar, zo lang ik het leuk vind blijft het hier lekker staan hoor :) 

 Ik liep op een rommelmarkt tegen linnen handdoekjes aan met de letters van zoon en schoondochter.

En nu dit dingetje.
Vandaag liepen wij in het stralende zonnetje op een brocante waar ik dit kannetje zag.
Als er dan aan de ene kant een M en aan de andere een G staat, dan MOET dit voor ons bestemd zijn, vind je ook niet?  Wij stonden al te giechelen: eerst jij aan de ene kant je melk drinken en dan ik aan de andere kant, zie je het al voor je, ha ha..
Maar of het nu per se voor drank is? zou bijvoorbeeld ook voor suiker kunnen zijn?
Aan de binnenkant zit aan de kant van de M een klein schotje, van onderen open zodat je met mate uit dat tuitje kunt schenken. Het tuitje aan de kant van de G is gewoon een grote opening.

Zou de M staan voor Moyen (half) en de G voor Gros (groot)? Dit verzin ik zelf hoor, maar wie het weet mag het zeggen. Voorlopig hebben wij hier wel lol om.

Opgelost  

Ik kreeg van Karolien zo juist het navolgende berichtje :
Het is een kannetje om jus te ontvetten. Vet blijft drijven en dat kun je afvoeren via de ene kant (G van gras) en het magere deel blijft dan achter in het kannetje. (M van maigre). Je kunt er ook voor kiezen om het magere deel uit te schenken.

Dank je wel voor deze reactie, ik denk het kannetje voor dit doel zéker te gaan gebruiken. Super leuk!

17 opmerkingen:

ireneinhetatelier zei

Elke foto is weer een nieuwe schat: die tref is prachtig. Dat stoeltje zit vast heerlijk en zal nooit in de weg staan met dat formaat. dat kannetje is een topper! Wat een leuke dingen krijg je zo aangereikt...

Berna zei

Leuk die oude spulletjes. Laat de kinderen maar kletsen. Wij hiuden de herinneringen wel levend.
Schattig dat kommetje.

Judith zei

Valt berna voir t kommetje ben ik weer gek van t stoeltje! Te leuk! Heerlijke troepjes allemaal en dan al die herinneringen! Ge-weldig!

Anoniem zei

Heerlijk, al die dingen met een herinnering en wanneer je er plaats voor hebt. Fijne dag nog. Groetjes Wilma

Johanna Zweden zei

Wat een leuke dingen allemaal, even terug in de tijd
Fijne week groetjes uit Zweden

Joyce zei

Ooooh wat een leuke spulletjes!!!
Geweldig opmerking over het stoeltje voor IN de haard :o))) ik denk dan bij het zien van het stoeltje, IN het stoeltje komen is gewoon een kwestie van je laten vallen maar hoe kom je er UIT??
En dan dat romantische kannetje... die heeft ECHT op jullie staan te wachten.
Veel plezier met al dit leuks!

Jeanny zei

Leuk hoor dat kannetje, helemaal voor jullie bestemd!

Truus zei

Heerlijk deze spulletjes van vroeger! Het rekje hadden we ook thuis.Voor ons waardevol-niet in geld uit te drukken-wel in nostalgie.
Leuk dat kannetje-heeft echt op jullie staan wachten!
Geniet!
groetjes,Truus uit Drenthe

Quilting Moesje zei

Wat een mooie en grappige ; 0) spulletjes :0))

groetjes,
Simone

Chris zei

Zó leuk die oude spulletjes. Dat zand-zeep-soda stel had mijn moeder ook in haar keuken. En wij hadden ook zo'n kachel met micaruitjes. Die stoel vind ik helemaal geweldig!

Ineke zei

Leuke spulletjes heb je er weer erbij, altijd leuk die "oude"spullen.

Quiltpassion.blogspot.com zei

Heerlijk, zo'n nostalgisch blogje! Zo'n zelfde groen zand-zeep en soda rekje in os huisje achter de winkel hangen, (waar ik tot mijn 7e woonde. Daarna heeft mijn moeder het weggedaan, helaas. En zo'n halfronde kachel met mica ruitjes hadden we ook.
Wat een bof als je oudere zussen gaan opruimen, ik vind je haardstoeltje ook zo leuk. En verder ben je ook goed geslaagd: je kannetje is een leukerd, maar ik heb ook geen idee. Ik dacht ook aan zo'n schuitje waar je ion het ziekenhuis uit dronk, met de extra mogelijkheid voor grote of kleine slokjes, maar het zou idd ook voor suiker kunnen zijn.
Groetjes, Cisca

Evelyne zei

Wat een mooie spulletjes, de treef vind ik super mooi. Ik heb zelf ook een oud groen servies.
Het kannetje heeft vast op jullie gewacht.
Echt een leuke vondst.
Wij vertrekken 26 april weer naar Frankrijk.

groetjes, Evelyne

Annelies zei

Wat een leuke spullen. Dat kannetje is ook geweldig. Wij gaan binnenkort ook weer even naar het Franse land.

Floor zei

Heerlijk al die mooie oude spulletjes. Ben er ook zo gek op!
Jouw huis wordt wel steeds voller op deze manier, gelukkig heb je er twee.
Die stoel met lage poten.... ik zag laatst zo'n stoel in een t.v. programma en daar werd gezegd dat die voor het personeel was, omdat die lager moest zitten dat de heer of mevrouw des huizes.
Ik vond het een raar verhaal, want volgens mij moest het personeel altijd in de keuken zitten en niet in de salon.
Dus het is voor bij de haard, zodat je laag zat en lekker warm werd. Lijkt me een betere verklaring.

jolanda zei

Heerlijk om zo te snuffelen tussen die oude spulletjes. ;-)

Lida zei

Heb al zolang geen blogs kunnen lezen en nu eindelijk bijgelezen bij jou en wat zie ik, dit gave kannetje en dat ik nu net zo een heb gekocht toen wij vorig jaar bij jou waren! Ik kan bijna niet wachten tot mijn keuken af is en ik het samen met de andere Franse vondsten in het raam kan zetten! Wat laat je veel moois en leuks zien, borduursels en een schattige tas, maar ook dat gave tafeltje met lampetset, staat daar perfect en wat leuk dat ik weet waar het staat! Ik wens jullie een heerlijke zomer, groetjes
Lida

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...