(Recht aan de overkant van het ingestorte pand)
Met de foto's van het ingestorte pand in Den Bosch kwamen bij mij de herinneringen boven
Met de foto's van het ingestorte pand in Den Bosch kwamen bij mij de herinneringen boven
aan vervlogen tijden. Al vanaf mijn prilste herinnering ging ik logeren bij
mijn tante Wil en oom Bert van Zuylen.
Aan de straatkant de winkel: firma Suijs met de ENIGE ECHTE Bossche Koek,
Bossche moppen, luxe chocolaterie en Bossche bollen.
Ik zeg hier Enige Echte omdat het oorspronkelijke recept verloren is gegaan.
Deze winkel had een schitterend antiek interieur
(ik geloof dat een deel daarvan nu in de 'Rosenkrans' iets verderop in de Hinthamerstraat is)
Het mooiste was de prachtige gietijzeren wenteltrap midden in die winkel.
Toen ik nog heel klein was verboden, maar eenmaal een beetje groter mochten wij
via die trap naar boven die in de woonkamer uitkwam.
De ramen in die kamer hadden heel diepe vensterbanken waar ik graag in zat om naar de bedrijvigheid en de leuke gekleurde dakjes van de kramen op de Bossche Markt te kijken.
![]() |
| vergroot van de ansichtkaart, vandaar niet scherp |
Achter de winkel was een grote, hoge en statige kamer als tearoom.
Dan
was er een gang in dit diepe pand van wel 20 meter, met mijn
rieten poppenwagentje banjerde ik van voor naar achter, eenmaal achter
aangekomen was daar de bakkerij waar de bakkersknecht
Jan Koek (zo heette hij écht hoor) met de slagroomspuit aankwam en zei: "mond open"
dan spoot hij je mond vol met slagroom tot je bijna geen adem meer kon halen.
(nou ja, hoe groot is een mondje van een drie- vierjarige...)
Dan was er een klein trappetje naar een soort berging waar de blikken koekkruimels stonden.
(Dat wist ik snel te vinden)
.Toen ik afgelopen oktober met mijn nicht in Den Bosch was en o.a. de winkel
van Wietske bezocht kon ik het niet nalaten om nog een foto hiervan te maken.
De naam van de winkel van mijn tante en oom was vanwege
deze beeltenis van een eenhoorn boven de winkeldeur
Volgens mij heb ik toen met mijn rug tegen het ingestorte pand geleund.
(hopelijk niet te zwaar gesteund :-) )



17 opmerkingen:
Wat een geweldige herinneringen aan dat prachtige huis van je oom en tante. Koester ze...
Heerlijke herinneringen aan een huis dat was....
Je herinnering aan de bakker met zijn slagroom spuit heb ik ook al zat er geen slagroom in maar deeg voor kokosmacronen en ja die hoef ik niet meer sinds die tijd.
Dank voor het delen van jouw herinneringen aan wat was.
Zonnige dag
groetjes, Truus uit Drenthe
Prachtig verhaal Monica!!!!
Super
Ik hoop tot binnenkort weer eens?
liefs
Wietske
Mijn broer Thom reageerde:
"JaJa, pal tegenover De Bossche Koek van Suys
Dus pal tegenover mijn slaapkamer toen ik bij
Oom Bert en Tante Wil moest bijkomen van
spektakel op school.
Daar was eerste een café, de eigenaar woonde daarboven,
had voor zover ik weet hadden zij wel leuke dochters. maar...
Met vriendelijke groeten, Sincères Salutations,
Thomas"
Reactie van mijn jongste zusje:
Erg leuk Moon en Thom,
jullie herinnering aan de bakkerij en de winkel van Oom Bert & Tante Wil
Volgens mij hebben we allemaal gisteren gedacht: ’t is toch niet het pand van Oom Bert & Tante Wil??? Ik heb Direct de tv aangezet, en gelukkig…. de camera spotte de ruïne van het ingestorte pand met schuin daarachter in beeld het raam met de eenhoorn. Wat een opluchting!
Groetjes van Caecile
Enig verhaal Monica!
Prachtige herinnering en het is wel erg zonde van dat pand! Groetjes
Lida
@ Lida, Dit pand is niet ingestort hoor, het is er recht tegenover waar ik tegen leunde toen ik de foto van de eenhoorn maakte.
Zal dit op mijn blog er even bij zetten.
Wat een mooie herinnering en weet je zeker dat je niet te hard geleund hebt ?
Wat een mooie herinnering en weet je zeker dat je niet te hard geleund hebt ?
Fijn dat je zulke mooie herinneringen hebt aan een prachtig oud huis.
Die slagroomspuit in de mond, heerlijk! Je bent vast nu nog gek op slagroom :-)
Wat fijn om zulke leuke herinneringen te hebben en dat je dit deelt met ons!
Wat een heerlijk verhaal en met een prachtige herinnering!
Groetjes,
Evelyne
Wat een leuk verhaal, gek hé dat de herinneringen volop terug komen.
Prachtig verhaal, Monica!
Wat een leuk verhaal en wat een fijne herinnering. Mijn oma en opa woonden in Den Bosch en ik heb daar ook heel wat logeerpartijen gehad.
Anje
Een mooie herinnering Monica.
Een reactie posten