Chez Monica et Guus Chambre d'Hôte en gites in de Bourgogne Veuvrailles

zondag 22 april 2012

Patchwork

Ank is een quilt aan het maken voor haar kleindochter, zij had zich enorm
verheugd op de cursus en adviezen van Betty om dit werkje tot een mooi
geheel te krijgen. Jammergenoeg kon de patchwork-workshop deze week bij ons
geen doorgang vinden, misschien geen ramp, want met het weer is het hier
treurig gesteld, behalve de enorme winterse regen- en hagelbuien lijkt de
temperatuur ook nog nergens naar!
Voor geen gat te vangen is Ank met een koffertje en tasjes vol lapjes, reeds
geknipte stroken en al afgemaakte blokken hier afgelopen vrijdag gearriveerd
en omdat Betty niet kon komen vroeg zij mij of ik haar dan wel even zou
willen helpen!?! ha ha! ik ben geen Betty, of een andere expert, maar men
heeft mij in de loop der jaren wel veel proberen bij te brengen, en,
ongeacht of ik alle deze wijze lessen ooit heb opgevolgd(!), het meeste heb
ik wél goed in mijn oren geknoopt en kon zodoende het een en ander, (zo goed
en zo kwaad als mogelijk) aan haar adviseren. Nu hoor ik Ank al lachen over
het woord adviseren...: Ik ben nl. een beetje dwingend streng en ben
meermalen tegen haar uitgevaren dat iets anders moest, maar ze weet wie het
zegt en we hebben toch wel ernorme lol gehad.
Wat erg leuk was, zij verwerkt in deze quilt ook stofjes van een
positiejurk, kinderjurkjes van haar dochter, van de wieg enzovoorts. Ze had
een hoeveelheid stroken geknipt waar je drie tweepersoonsquilts uit zou
kunnen maken :-), toen kwam ik op het idee om deze aan elkaar te naaien, in
banen te snijden om hiermee nog een extra rand langs de hele quilt te te
maken.
De mannen hebben het wel een beetje moeten ontgelden, want behalve dat ze
ons de hele dag moesten aanhoren, is de verzorging van de inwendige mens
aardig in het gedrang gekomen en hebben zij zichzelf veelal moeten
bedruipen. (geen meelij, want dit laatste deden zij ook letterlijk in het
glas hoor!)
Vanmiddag zijn zij (doodmoe van mijn "lessen") huiswaarts vertrokken met een
berg naaigoed. Ik ben reuze benieuwd hoe het er uit gaat zien als hij klaar
is.

15 opmerkingen:

Hilde zei

Er valt steeds iets te leren van een ervaren quilster, fijn om zo samen te werken.
Fijne dagen.

Quilting Moesje zei

Ha, wat een leuk verhaal !
De lapjes zien er vrolijk uit bij elkaar en ook zoveel verschillende "blauwtjes"....
Zo 'lesgevend'en met lapjes bezig vergeet je de tijd ... maar dat is wel eens fijn toch ;o)!

Groetjes,
Simone

Anneke zei

lekker zo samen naaien en er ook nog iets van opsteken!
het wordt vast een superquilt.

Steekjes en Stygn zei

Helemaal mijn kleuren die quilt. Zo jammer dat de quiltweek niet doorging.had graag ook wat "lessen"gehad van de experts.
Wat hebben we beroerd weer hè.
Verlang zo naar zon en warmte.
Fijne week.
Anje

mieke zei

Oooohhh wat jammer, dat het niet door kon gaan.
Ze heeft wel leuke lappen en leuke kleuren, uitgekozen.
Wat daar op tafel ligt, ziet er alvast goed uit. Succes en een gezellige week voor jullie, grtjs.

josé zei

Het ziet er al super uit de blokken, en de reepjes zitten ook al aan elkaar verschillende dan zie ik. Dit word een mooie volgens mij Monica.

Wat jammer dat het niet door kon gaan, volgende keer beter hoop ik voor jullie. En nu heeft ze ook het weer tegen gehad.

Nou wij ook hoor vandaag hagel vreselijk. Mijn schoonmoeder werd gisteren 88 en vierde het vandaag. Jammer anders kunnen wij altijd naar buiten.

Ik hoop dat het snel beter weer is daar, dan word het genieten voor jullie.

Liefs José

Liduine zei

Arme mannen.....Nou ja het is voor het goede doel en als jullie zelf thuis aan het werk gaan met de lapjes dan kunnen de mannen genieten van de rust! Volgende week komen wij naar la douce en dan wordt het vast héél erg lekker weer. We gaan de blauwe quilt in wording dan aanschouwen en wie weet geef ik dan commentaar dat haaks staat op het jouwe en ook weer anders is dan het idee van onze zus. Hoe dan ook hij wordt mooi.
De qui

Tilly zei

Wat leuk dat je toch iemand op weg hebt geholpen. Het weer is hier inderdaad niet om over naar huis te schrijven veel regen en koud.
groetjes

liefdevoortextiel zei

Het weer is hier hetzelfde, maar steekjes kunnen we altijd maken. Wat leuk dat ze al de stofjes bewaard heeft, zo word het wel een quilt met een verhaal!

Johanna Zweden zei

Wat een schitterend quilt word dat
en heerlijk zo een verhaal erachter, maakt het nog specialer
fijne dag gr joke

Berna zei

Altijd leuk om een quilt met herinneringen te maken. Dit wordt een mooie blauwe!

betty prins zei

Wat een kou toch, Moon, maar gelukkig hebben jullie het heel gezellig gehad. Jij kan best die cursus wel geven..., volgens mij ben je er helemaal geschikt voor!
Mooi wordt de quilt van Ank en zo lief al die stofjes met herinneringen. Vandaag wordt hier de nieuwe zonnewering op gehangen,nu maar hopen dat de zon ooit nog gaat schijnen en dan bij voorkeur op 25 april rond een uur of 3 als wij in A'dam voor de Stopera staan om het bruidspaar op te wachten!!

Anoniem zei

Hoi Moon,
Buiten hebben we niets gemist, maar binnen was het spannend. Ik heb heel veel geleerd en ben vandaag weer aan de slag gegaan. Nog 12 blokken en dan afwerken!!! Leuk dat zoveel dames gereageerd hebben en mijn idee van het gebruik van lapjes met een verhaal leuk vonden. Wat de inwendige mens betreft hebben we niets gemist en van jouw heerlijke gerechten genoten.Dat vermanend toespreken zijn wij gewend en dat is onze manier van "helpen". Dus trek het je niet aan. Hardstikke bedankt en ik hoop je het resultaat snel te kunnen laten zien. De 16 blokken heb ik al op een wit laken uitgespreid en het effect is boven verwachting.
Nu nog even:"Attention, mis(e) en place" in de keuken!
Ank

Guusje, zei

Dit wordt straks prachtig en ach samen kom je een heel eind zeg ik altijd. De blokken die ik zie vind ik geweldig mooi.

Bas zei

"Ik ben nl. een beetje dwingend streng"

Herken ik helemaal niet hoor! ;-))

Groetjes
Bas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...