De kunstcommissie van het Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg heeft in opdracht van het bestuur een boekje samen gesteld met alle kunstwerken die vanaf de oprichting van het eerste Tilburgse Gasthuis in 1827 zijn verzameld en bewaard gebleven.
Omdat mijn zus Ank deel uit maakt van deze kunstcommissie en het voorwoord hierin heeft geschreven, kreeg ik dit boekje onder ogen en vond er zo veel mooie werken in staan dat ik deze graag met jullie deel.
 |
| Een zinken tafeltje met fruit van Peter Schraven |
 |
| "Evenwicht" van Monique Boink |
 |
| Een uurwerk uit de jaren twintig |
 |
| Een windvaan die in 1929 geplaatst is bij het eerste ziekenhuis. Er staan drie torens op afgebeeld die ook in het wapen van Tilburg voorkomen en verwijzen naar het kasteel van Tilburg. |
 |
| De doopvont die in de binnentuin staat en nu deel uit maakt van een monumentje voor doodgeboren kinderen |
Dit is zo maar even een impressie van de foto's van de kunstwerken die in het huidige ziekenhuis bewaard zijn gebleven en later zijn aangekocht. Ik geloof dat dit boekje jammer genoeg niet vrij in de handel is uitgegeven maar alleen aan betrokkenen is aangeboden.
(ik heb achteraf enkele foto's van kunstenaars verwijderd i.v.m. rechten )
12 opmerkingen:
Ik herken verschillende kunstwerken die je laat zien,vooral het zwaaiende kindje,je kunt er niet omheen als je het Elisabeth-ziekenhuis bezoekt.[ik ben een echte Tilburgse]Ik had al van het boekje gelezen in het Brabants Dagblad.
Leuk dat je het op je blog hebt gezet.
Groetjes Lia
Nou dat is dan heel jammer want er staan prachtige dingen in. Ik vind het uurwerk en het doopvont prachtig en vooral de betekenis natuurlijk van het doopvont. Je boft dan maar dat je zo'n boekje hebt. Het zou natuurlijk vooral voor de inwoners van Tilburg mogelijk moeten zijn om zo iets moois aan te schaffen.
groetjes
Wietske
Wel heel bijzonder dat er zoveel bewaard is gebleven wat de bezoekers van het ziekenhuis ook kunnen zien. Misschien dat het boekje toch nog eens voor het publiek wordt uitgegeven. Als er veel vraag naar is. Jij boft in ieder geval.
Wat een leuk boekje lijkt me dit.
Groetjes,
Marian
Liduine schrijft:
Wat een prachtig boekje hè. Mocht er ook even in kijken.
De kunstwerken zijn prachtige en het is inderdaad jammer
dat het niet in de losse verkoop komt.
Misschien kunnen we onze zus wel schrijven dat er meer
gegadigden zijn en dan komt er een tweede druk
@ Lia, wat leuk dat jij de kunstwerken in het echt kunt bewonderen.
@ Wietske, Chris, Marian en Liduine: wie weet, een tweede druk als er genoeg vraag naar is.
@ Liduine zoals je ziet heb ik jouw e-mail-reaktie naar hier gekopieerd. Dus als ik weer veel spam krijg zet ik voortaan anoniem uit en dan kun je op deze manier reageren. oké dus?
Mooie kunstwerken Monica, bedankt voor het meekijken. groetjes
Heel mooie kunstwerken Monica. leuk zo'n boekje.
Lieve groet.
Mooie kunst staat er in het boekje.
Fijn dat ik er ook even een kijkje in mocht nemen!
Fijn weekend, Evelyne
Schitterende kunstwerken, zit even mee te genieten
Fijne zondag gr joke
Mooi die kunstwerken. Vooral dat zwaaiend kind naar moeder. Is er een die raakt, groet carina
Inderdaad, dat zwaaiende kind herken ik ook.
Mooi, die kunstwerken.
Een reactie posten