Chez Monica et Guus Chambre d'Hôte en gites in de Bourgogne Veuvrailles

vrijdag 19 oktober 2012

Kunst

 
De kunstcommissie van het Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg heeft in opdracht van het bestuur een boekje samen gesteld met alle kunstwerken die vanaf de oprichting van het eerste Tilburgse Gasthuis in 1827 zijn verzameld en bewaard gebleven.
Omdat mijn zus Ank deel uit maakt van deze kunstcommissie en het voorwoord hierin heeft geschreven, kreeg ik dit boekje onder ogen en vond er zo veel mooie werken in staan dat ik deze graag met jullie deel.


Een zinken tafeltje met fruit van Peter Schraven

"Evenwicht" van Monique Boink

Een uurwerk uit de jaren twintig

Een windvaan die in 1929 geplaatst is bij het eerste ziekenhuis. Er staan drie torens op afgebeeld die ook in het wapen van Tilburg voorkomen en verwijzen naar het kasteel van Tilburg.
De doopvont die in de binnentuin staat en nu deel uit maakt van een monumentje voor doodgeboren kinderen

Dit is zo maar even een impressie van de foto's van de kunstwerken die in het huidige ziekenhuis bewaard zijn gebleven en later zijn aangekocht. Ik geloof dat dit boekje jammer genoeg niet vrij in de handel is uitgegeven maar alleen aan betrokkenen is aangeboden.

(ik heb achteraf enkele foto's van kunstenaars verwijderd i.v.m. rechten )

12 opmerkingen:

Quiltlia zei

Ik herken verschillende kunstwerken die je laat zien,vooral het zwaaiende kindje,je kunt er niet omheen als je het Elisabeth-ziekenhuis bezoekt.[ik ben een echte Tilburgse]Ik had al van het boekje gelezen in het Brabants Dagblad.
Leuk dat je het op je blog hebt gezet.
Groetjes Lia

wietskesquilts.blogspot.nl zei

Nou dat is dan heel jammer want er staan prachtige dingen in. Ik vind het uurwerk en het doopvont prachtig en vooral de betekenis natuurlijk van het doopvont. Je boft dan maar dat je zo'n boekje hebt. Het zou natuurlijk vooral voor de inwoners van Tilburg mogelijk moeten zijn om zo iets moois aan te schaffen.

groetjes

Wietske

Chris zei

Wel heel bijzonder dat er zoveel bewaard is gebleven wat de bezoekers van het ziekenhuis ook kunnen zien. Misschien dat het boekje toch nog eens voor het publiek wordt uitgegeven. Als er veel vraag naar is. Jij boft in ieder geval.

Phebe and Jane zei

Wat een leuk boekje lijkt me dit.
Groetjes,
Marian

Monica zei

Liduine schrijft:

Wat een prachtig boekje hè. Mocht er ook even in kijken.

De kunstwerken zijn prachtige en het is inderdaad jammer

dat het niet in de losse verkoop komt.

Misschien kunnen we onze zus wel schrijven dat er meer

gegadigden zijn en dan komt er een tweede druk

Monica zei

@ Lia, wat leuk dat jij de kunstwerken in het echt kunt bewonderen.
@ Wietske, Chris, Marian en Liduine: wie weet, een tweede druk als er genoeg vraag naar is.
@ Liduine zoals je ziet heb ik jouw e-mail-reaktie naar hier gekopieerd. Dus als ik weer veel spam krijg zet ik voortaan anoniem uit en dan kun je op deze manier reageren. oké dus?

Tilly zei

Mooie kunstwerken Monica, bedankt voor het meekijken. groetjes

Jeanny zei

Heel mooie kunstwerken Monica. leuk zo'n boekje.
Lieve groet.

Evelyne zei

Mooie kunst staat er in het boekje.
Fijn dat ik er ook even een kijkje in mocht nemen!

Fijn weekend, Evelyne

Johanna Zweden zei

Schitterende kunstwerken, zit even mee te genieten
Fijne zondag gr joke

carina zei

Mooi die kunstwerken. Vooral dat zwaaiend kind naar moeder. Is er een die raakt, groet carina

mieke zei

Inderdaad, dat zwaaiende kind herken ik ook.
Mooi, die kunstwerken.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...