Chez Monica et Guus Chambre d'Hôte en gites in de Bourgogne Veuvrailles

woensdag 16 november 2011

Van Liduine

Vanmiddag stuurde zij mij twee foto's met mijn initialen met het volgende verhaal:

"In mei 2010 wist Monica in Frankrijk zus Fé  enthousiast te maken voor een quilt voor haar kleindochter. Ik zat daar bij, keek er naar en gaf gevraagd en ongevraagd commentaar en bestookte de 'lerares' met vragen over het hoe en wat.
Toen bedacht ik: Wat zij kunnen, kan ik ook.
Het resulteerde in koopsessies van kinderjurkjes voor een euro bij le Croix Rouge, aangevuld met kleurige couponnetjes. De jurkjes werden tot handzame lapjes van 12x12 geknipt en hiervan zou ik ook zo'n patchwork maken. Alleen...ik mistte iets 'spannends' in deze lapjes en besloot een effen lap te kopen en hierop een alfabet te borduren. Het patroon dat al jaren in de kast lag heb ik in de wintermaanden geborduurd. Toen ze klaar waren vond ik het zonde om deze borduursels in een 'eenvoudig' patchwork van vierkantjes te verwerken. Na een bibliotheek van patchworkboeken doorgenomen te hebben koos ik voor een patroon van Kaffe Fasset.



Dus meer lapjes erbij gekocht om dit te realiseren. De vierkantjes raakten uit beeld. Het werd een lekker ingewikkeld geheel. Het zou een babyquilt worden .... Enthousiast begon ik stroken en ruitvormen uit te knippen. Nee, niet snijden, die techniek was ik nog niet de baas. Het werden ruim 520 lapjes en deze te combineren en componeren tot een geheel werd een hele uitdaging.
Tijdens de vakantie (van 2010) heb ik de 'sterren'  lekker in het zonnetje met de hand aan elkaar zitten naaien. Eenmaal weer thuis op het bed  met lapjes schuiven, bedenken, twijfelen en uiteindelijk resoluut beslist. Hierna per blok de lapjes aan elkaar gespeld, duidelijk aangegeven of het boven, onder, links of rechts van de geborduurde letter moest komen, per blok in een enveloppe en mee op vakantie in de 'zomer' van 2011. Niet in de zon maar bij de kachel zitten naaien.

Het moet wel een forse baby zijn die onder dit geheel komt te liggen want het formaat is 'iets' groter dan reguliere kinderbedafmetingen geworden! (1.50 bij 1.80 m en nog zonder rand)
Ach dan wordt het maar gordijn, speel- of wandkleed of toch over een bed. We zien wel.
Nu nog de rand en dan komt het sandwichen en quilten nog aan bod.
De vaktermen rollen uit mijn mond als bij een volleerd quiltster.
De ervaren quilters/patchers zullen zeker onvolkomenheden vinden (ik zie ze zelf ook hoor)
Maar voor een eerste werk ben ik eigenlijk wel een beetje trots op het eindresultaat.
Het maken tot nu toe was vreselijk leuk en mijn tweede patchwork wordt wel
wat eenvoudiger hoor. Heb al wilde plannen in die richting."


 

15 opmerkingen:

ank zei

wien wat is je quilt geweldig geworden. je verhaal moet ik nog lezen. je zus ank goed he, ik op een blog!!!!!

Anoniem zei

Het is heel leuk geworden. Prima voor over een bed. Groot en klein kunnen hier van genieten.
groeten, Marjo

marcella zei

mooi werk van Liduine, het alfabet ken ik nog wel, het was een strijkpatroon van Margreet (of Libelle) en het lag jaren in mijn la en misschien ligt het er nog wel... Toen was ik zeker niet in staat om die mooi te borduren, al droomde ik daar stiekem wel van :)

mieke zei

Waaaauw, dat heeft ze super gedaan.
En ook mooie kleuren uitgezocht.
Complimenten !
grtjs Mieke

betty prins zei

Wien toch, wat ziet dat er super goed uit! En niks onvolkomenheden, je hebt het prima gedaan. Zo'n ingewikkeld patroon voor een eerste quilt, wie doet jou dat na!!!
Je alfabet borduurtjes zijn erg lief, dat zal ik je niet snel nadoen...

petrashandwerken ..steekje voor steekje zei

't ziet PRACHTIG uit..
mooi gemaakt!
groetjes, Petra

Guusje, zei

Wat een mooie quilt is dit geworden en wat leuk al die letters zo mooi geborduurd. Prachtig.

liefdevoortextiel zei

Wat een leuk idee, daar zitten heel wat uurtjes in!

Inge zei

Ik kom voor de eerste keer op je weblog (leuk dat je bij mij was!) en zie hier meteen een énige quilt en dat van een beginster. Helemaal super. Het is juist heerlijk om te kunnen werken zonder dat je gehinderd wordt door allerlei wetenswaardigheden. Ze heeft een pracht werkstuk afgeleverd hoor!
In het weekend, als ik uitgelezen ben LOL, ga ik ook met terugwerkende kracht door jouw blog heen.

Liduine zei

Wat een lovende reacties allemaal.
Word er verlegen van!
Niet gehinderd door enige kennis, maar wel kleurtechnisch geholpen door Monica die wat 'groen' in het roze blauw wilde zien. Dat ik naar haar luister is te zien! Nu de rand nog gaan maken. Via Monica krijgen jullie het eind resultaat nog te zien....over een tijdje!

Wieke van Keulen zei

Woh Monica, ik kom een kijkje nemen, omdat je zo'n lieve reactie op mijn blog achterliet, maar wat leuk om jouw blog te ontdekken. Wat heb je een prachtige quilt gemaakt van de blokjes en wat zie ik als ik verder scroll allemaal leuke dingen... Top; dank voor het delen.

Lida zei

Prachtige quilt geworden, maar misschien eerst die andere blokjes aan elkaar zetten, want weet je niet elke quilt hoeft spannend te zijn! Dan lekker gaan quilten, zodat je de slag te pakken krijgt en dan begin aan je aan deze reuze babyquilt! Maar ik denk dat ieder meisje hem ook graag op haar bed wil hebben!
Groetjes
Lida

@nne zei

bedankt voor je reactie ... en hmmm la douce France ... le beau pays de mon enfance! ik heb er als kind zooo genoten. lieve groet, @nne

Joke zei

Mooi verhaal! Prachtige quilt!

Elizabeth zei

wat een prachtige quilt is dit zeg... en wat leuk die figuurtjes.
Ik heb er indertijd een paar gemaakt.

http://alles-vanellis.blogspot.nl/2011/04/miniborduurtjes.html

gezellig om dat nog eens op een andere manier tegen te komen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...