Onderstaand berichtje ontving ik vandaag van mijn zus Liduine
Hoi Monica,
Met jou ‘tangetje’ op jouw blog ben ik een tijdje zoet geweest. Zitten zoeken op internet maar niets gevonden.Afgelopen vrijdag waren wij in Hilversum bij de kijkdagen van een veilinghuis. Een fotoafdruk van jou ‘tangetje’ meegenomen en gevraagd of zij wisten wat dit is. Grote stelligheid bij twee heren dat het een attribuut is uit een naai necessaire.
Ook zeer beslist over de leeftijd van het ‘ding’.
Zij zetten mij op een spoor en dat resulteerde in de volgende conclusie:
Waarschijnlijk:
Een spelden verwijderaar/ spelden wipper/ spelden trekker.
Het getoonde exemplaar van jou op de foto is waarschijnlijk gemaakt tussen 1860 en 1910.
Handgreep is zo te zien van zilver en de pen en haak van verzilverd koper.
Hier is het zilver wel van verdwenen door gebruik.
Dit ‘ding’ zat vaak in een naai necessaire van een coupeuse of couturier.
Waarvoor werd deze haak gebruikt:
Voor het verwijderen van lange, zeer scherpe en flinterdunne spelden van roestwerend materiaal met een koperen kopje. Deze spelden hebben een lengte van ca. 38 mm. soms ook veel langer, zijn ontzettend scherp en worden/werden gebruikt om stof mee vast te zetten tijdens het draperen.
Omdat de spelden zo dun zijn maken ze geen gaatjes in de stof.
In het naai necessaire zaten vaak de meest curieuze zaken.
Bijvoorbeeld een tamboereer naaldhouder ( zie foto hieronder)
Tamboereren is een soort haaktechniek met hele kleine haaknaaldjes
Hoop dat we er ooit nog achter komen of onze conclusie de juiste is.
Liduine
Liduine, dank voor jouw uitzoekerij. Ank (andere zus) dacht dat het een ander doel diende, ik zal haar vragen dit ook even op "papier" (ha ha) te zetten
Wordt vervolgd

13 opmerkingen:
Wat leuk om te lezen! Het blijft een prachtig "tangetje"...
Wat het ook is (de uitleg lijkt mij wel aannemelijk!) het is een mooi ding om te zien! Ik heb het helaas niet in mijn oude naaietui! Groetjes
Lida
Leuk weer over dit attribuutje te lezen !
Wat leuk dat je zus zo bezig is geweest te onderzoeken wat voor vondst je nu gedaan had.
Leuk dat je nu weet waar het voor gebruikt werd.
De verklaring klinkt goed!
Groetjes, Evelyne
Het lijkt een heel aannemelijke verklaring die je zus heeft opgeduikelt. Ben benieuwd wat er verder nog komt. Hoe dan ook is het een leuk voorwerp.
Zitten jullie ook zo gezellig in de regen?
Groet
Anje
Ik ben het met de rest eens. Een heel aannemelijke verklaring.
Ik ben benieuwd wat de andere zus zegt. groetjes Mieke
Wat leuk om te lezen wat het waarschijnlijk is. Ik was ook al heel benieuwd want ik heb hem nog nooit gezien.
Hoe dan ook het is een leuk atribuut,zal eens in mijn boeken snuffelen.
Wat leuk om een vervolg de vraag "wat zou dit kunnen zijn" te lezen, wij hebben ons er ook over gebogen maar wij kwamen er niet uit.
De gegeven oplossing is heel goed mogelijk, ik ben benieuwd wat je zus opgeduikeld heeft als verklaring.
Dat had ik nou nooit kunnen bedenken!
Leuk dat je nu bijna 'zeker' weet wat het is!!
fijne zondag, groetjes, Sylvia
Wat leuk dat je zussen zo voor je aan het speuren zijn geweest. Het apparaatje ziet er heel mooi uit. Ik ben benieuwd naar het verhaal van je andere zus.
Fijne midsommar in Frankrijk,
Wat leuk om dit telezen, ben benieuwd naar het verhaal van je zus
Zo maar een gedachte, kan het gebruikt zijn om stof in de plooiplank mooi strak te duwen.
Een reactie posten