In 'De Hoogveensche Courant' van 7 augustus heeft Hero Moorlag,
die in juni met een groepje natuurvrienden bij ons te logeren was een leuk artikel geschreven over wat de natuur hier in de Bourgogne te bieden heeft.
" VLINDERPARADIJS VOOR NATUURLIEFHEBBERS "
Jammer genoeg is het mij niet gelukt om deze pagina, die ik in een PDF-bestand heb,
duidelijk leesbaar te plaatsen.
Dus hier maar even in het kort over de inhoud:
Zij hebben 54 soorten dagvlinders gezien, met wel negen soorten parelmoervlinders,
o. a de kleine ijsvogelvlinder en de gehakkelde aurelia.
Op het verlichte witte laken dat 's avonds werd opgespannen zijn bijzondere nachtvlinders aangetroffen zoals de eikenbladvlinder, ligusterpijlstaart en nog vele andere bijzonder nachtvlinders .
Ook bloemen en insecten zijn volop gespot.
Met als absolute topper de bokkenorchis, een orchidee van zestig centimeter met een extreem lange getordeerde onderlip.
Een ding is zeker: het is een fantastische week geweest waarin onze natuurvrienden
volop hebben kunnen genieten van al het moois dat hier te vinden is.
Mocht iemand belangstelling hebben dit volledige artikel te lezen, mail mij dan even
(mailadres boven aan dit blog) dan kan ik het als bijlage bij een mail toesturen
8 opmerkingen:
Wat jammer dat ik deze krant niet meer krijg dan hadden ik het al gelezen.De vlinder in de cirkel heb ik hier ook wel gezien en op de foto gezet.
Geweldig dat ze zoveel moois gezien en gefotografeerd hebben.
gezellige dag,
groetjes,Truus uit Drenthe
Wat een mooi artikel en een geweldige reclame voor jullie huis en de prachtige omgeving.
Groeten, Joke
Wat leuk Monica en dat allemaal bij jou in de achtertuin zal ik maar zeggen.
Groetjes Lia
Bijzonder en het lijkt me ook helemaal speciaal om er dan een stukje over in de krant te hebben staan van jou omgeving !
Kijk je misschien net weer met andere ogen naar de natuur om je heen :0))
Wat zal jij dan genoten hebben van deze natuurvrienden en hun enthousiasme! Ben je ook wel met ze mee geweest?
De vlinder in de cirkel heet een "boterbloempje" en komt niet in Drenthe voor, maar er zijn wel soorten die er op lijken, zoals de gestreepte goudspanner, aldus mijn DH die één van de deelnemers was aan deze fantastische natuurverwenweek bij Monica en Guus!
Hartelijke groet,
Corrie
Op de foto op je blog lijkt het 'boterbloempje' wit en daarom was ik in de war.Welke dag/nachtvlinder het wel is die ik heb gezien--geen idee.
Misschien kun je mijn foto doorsturen Monica?
goed weekend
groetjes,Truus uit Drenthe
Je had toen foto's op je blog om te laten zien, hoe de natuurvriendelijke bezig waren... Erg leuk om nu bijgepraat te worden over de resultaten, ze waren niet voor niet zo enthousiast! En wij, onwetenden, lopen daar zo bij langs... ;-)))
Een reactie posten